söndag 19 augusti 2012

Astrid Lindgrens Värld 2012!

I fredags bar det så äntligen iväg till Vimmerby! Familjen hämtade upp mig utanför jobbet vid 15:00, så det blev lagom att stanna vid McDonalds i Jönköping. Efter att lekt lite grann, fortsatte vi vår resa och var framme vid Hotell Ronja vid 19:00.
Det var en varm sommarkväll, så vi tog en liten promenad till Stora Torget för att barnen skulle få röra lite på sig efter att ha åkt bil så länge. Men barnen var rätt så trötta, och vi med för den delen, så vi stupade i säng vid 21:30. Vi bodde i ett Superior Familjerum på ca 50 kvm (!) med sovloft! Det var lite större än vi behövde, men fördelen var att det fanns ett kök med micro, perfekt när man skulle värma välling till Nova!
Efter frukosten på lördagen, tog vi bilen till Astrid Lindgrens Värld. Regnet öste ner, men det blåste absolut ingenting, så det var inte så farligt. Och turligt nog slutade det spöregna vid 12:00-tiden.  Efter det kom det bara sporadiska skurar resten av dagen.
Nova kände genast igen Pippi Långstrump, trots att hon inte är så gammal, annars var Emil hennes favorit. Det är de två figurerna hon känner till.
Fanny däremot har Ronja som sin favorit. Vid ett teateruppträdande berättades det hur det var när hon föddes, och Mattisborgen klevs mitt itu med ett brak! Väldigt spännande!
Sedan blev det pannkaksfrosseri, som serverades i miniatyrversionen av Vimmerbys Stadshotell! Nova somnade därefter gott i vagnen, mätt och belåten. Vi andra passade på att träffa Karlsson på taket. Fanny tycker han är superskojig. Själv är jag inte så förtjust i honom..... Vi såg också slutet på sagan om Bröderna Lejonhjärta i Körsbärsdalen.
I Katthult skulle Alfred och Lina gifta sig och Fanny var snabbt framme för att agera tärna med två andra flickor. De bar Linas slöjsläp, mycket stolta!
När Nova vaknat besökte vi Saltkråkan, den enda åkattraktionen på ALV. Man sitter fyra i en vagn och får se och höra scener ur TV-serien, samtidigt som "Malin" berättar. Nova tyckte det var lite läskigt, eftersom det var ganska mörkt och dockorna rörde på sig, men det gick bra.
Vid 16:30 var Nova ganska trött, så vi bestämde oss för att lämna ALV för den här gången. Efter att ha ätit god mat på Restaurang Sweet Chili i Vimmerby, åkte vi tillbaka till Hotell Ronja. Det finns ett fint spa på hotellet, med pool och bubbelpool, men barnen var för trötta.
Efter ytterligare en god natts sömn och frukost på det, satte vi oss i bilen för hemfärd.
Tusen tack till Barnshopping.se och ett speciellt tack till Nils-Magnus på Astrid Lindgrens Värld som gav oss inträdet till denna underbara författarinnas fantastiska sagovärld!