Jag hade en överenskommelse med Swingcar.se. Jag skulle anordna en tävling där två vinnare skulle få varsitt presentkort på 250:- hos dem. Mig ville man inte lova något i gengäld, utan man ville se resultat först. Helt ok, vi var överens. Här kommer ett citat från vår mailkonversation, där DE erbjöd mig följande:
"Vi har kört en del tävlingar med bloggare och haft väldigt varierande
resultat. Därför vill jag inte lova dig någon SwingCar utan att veta vad
det har gett oss.
Men självklart vill vi belöna dig om du gör ett bra jobb.
Ska vi säga att om du kan ordna 50st nya "gilla" på vår facebook under v. 19 så får också du ett presentkort på 250kr. KOmmer du upp i minst 75 nya "gilla" så får du en SwingCar."
Men självklart vill vi belöna dig om du gör ett bra jobb.
Ska vi säga att om du kan ordna 50st nya "gilla" på vår facebook under v. 19 så får också du ett presentkort på 250kr. KOmmer du upp i minst 75 nya "gilla" så får du en SwingCar."
"För förtydligande:
Tävlingen kommer att starta under v. 19 och pågå under två veckor. När det gäller nya "Gilla", räknas det då väl under hela tävlingsperioden? För min eventuella ersättning menar jag."
Tävlingen kommer att starta under v. 19 och pågå under två veckor. När det gäller nya "Gilla", räknas det då väl under hela tävlingsperioden? För min eventuella ersättning menar jag."
Märk väl, i vår konversation finns det inget som säger att antalet gilla-markeringar ska stämma överens med antalet deltagande i tävlingen! Jag hade alltså två veckor på mig att få ihop antingen 50 nya gillare för ett presentkort, eller minst 75 nya gillare för en Swingcar. Jag började fråga alla i min omgivning, familj, släkt, vänner och bekanta och även min familj hjälpte mig genom att be sina vänner! När de två veckorna var över hade Swingcar fått 79 nya gillare, varav jag har namnen på 70 som jag VET att jag genererat! Men i mailkonversationen, och således även vår skriftliga överenskommelse, var det sagt 75 nya gillare på två veckor, inte varifrån gillarna kommer! Jag trodde väl aldrig att jag skulle bli tvungen att bevisa hur många jag genererat?! Men man kunde i alla fall tydligt se att Swingcars Facebooksida ökat med 79 nya gillare på två veckor! Jag var överlycklig och barnen också! Jag mailade till Swingcar vinnarnas namn från tävlingen och berättade vilken färg barnen ville ha på sin Swingcar. Fick då detta till svar:
"Hej Sandra,
tack för samarbetet.
Vi skickar rabattkoder till de båda vinnarna inom kort. Som tack för din hjälp skickar vi också en till dig.
Jag har följt din tävling och tyvärr verkade intresset inte vara så stort som vi hoppats på. Jag räknade det till 18 deltagare som borde genererat lika många gilla-markeringar.
Lycka till med din blogg och trevlig sommar!"
tack för samarbetet.
Vi skickar rabattkoder till de båda vinnarna inom kort. Som tack för din hjälp skickar vi också en till dig.
Jag har följt din tävling och tyvärr verkade intresset inte vara så stort som vi hoppats på. Jag räknade det till 18 deltagare som borde genererat lika många gilla-markeringar.
Lycka till med din blogg och trevlig sommar!"
That´s it.. Jag blev oerhört arg och mycket besviken och ledsen. Vad menade dem??? Vi hade ju en skriftlig överenskommelse?? Jag skrev tillbaka:
"Hej xxxx!
Enligt vår överenskommelse var det antalet
gilla-markeringar som låg till grund för min eventuella ersättning, inte
antalet deltagare i tävlingen!
Sedan tävlingen startade har ni fått 79 nya gilla-markeringar! Jag har fortfarande kvar ditt mail på vår överenskommelse!"
Sedan tävlingen startade har ni fått 79 nya gilla-markeringar! Jag har fortfarande kvar ditt mail på vår överenskommelse!"
"Hej igen Sandra,
vi tycker du gjort ett bra jobb. Men gilla-markeringarna vet vi med säkerhet att de inte kommer från din kampanj.
Din tävling har säkert bidragit med några stycken ( ca 10-20st), de övriga kommer från annan kampanj.
Detta är ett mönster som vi sett när vi bloggare anordnat liknande tävlingar tidigare. Det är sällan som resultatet blir vad man hoppats på. Det är därför jag var skeptisk redan från början. Ofta är det till och med samma deltagare i dessa tävlingar så det tillkommer väldigt få nya gilla-markeringar."
vi tycker du gjort ett bra jobb. Men gilla-markeringarna vet vi med säkerhet att de inte kommer från din kampanj.
Din tävling har säkert bidragit med några stycken ( ca 10-20st), de övriga kommer från annan kampanj.
Detta är ett mönster som vi sett när vi bloggare anordnat liknande tävlingar tidigare. Det är sällan som resultatet blir vad man hoppats på. Det är därför jag var skeptisk redan från början. Ofta är det till och med samma deltagare i dessa tävlingar så det tillkommer väldigt få nya gilla-markeringar."
Nu blev jag förbannad!!! Eftersom jag VISSTE hur många nya gillare jag fixat, visste jag också att de ljög mig rätt upp i ansiktet när de påstod att gillarna kom från "en annan kampanj"! Jag var väldigt upprörd, kanske inte så mycket över bilen jag uppenbarligen inte skulle få, utan deras sätt att hantera det hela!!! Jag svarade:
"Då vill jag påpeka att JAG vet med säkerhet att det är JAG som ordnat era nya Gilla-markeringar!
JAG har spridit ert varumärke, lobbat för det och uppmanat folk att gilla!! Vart ligger ert belägg om att ni med säkerhet vet att det kommer från en annan kampanj?
Men visst, jag kan uppmana alla jag vet att ta bort sina gilla-markeringar igen!
Dessutom är det ett avtalsbrott ni gör.... Vi har en skriftlig överenskommelse!"
JAG har spridit ert varumärke, lobbat för det och uppmanat folk att gilla!! Vart ligger ert belägg om att ni med säkerhet vet att det kommer från en annan kampanj?
Men visst, jag kan uppmana alla jag vet att ta bort sina gilla-markeringar igen!
Dessutom är det ett avtalsbrott ni gör.... Vi har en skriftlig överenskommelse!"
Det var nu jag gick ut på Facebook och uppmanade min familj, släkt och vänner att ta bort sina gilla-markeringar! De hade ju gjort det för MIN skull!! Varnade också andra bloggare om att Swingcar var oseriösa och inte höll avtal. Strax var en hetsig diskussion igång på Facebook! Flera bloggande vänner tog mitt parti, jag hade ju belägg för allt jag skrev, och skrev på Swingcars facebooksida att man tyckte de hade handlat fel och uppmanade dem att bemöta kritiken! Alla kritiserande inlägg togs bort.... Efter en stund ringde min mobil, jag satt på jobbet. Det var från Swingcar....
"Vad håller du på med?!", sa de. Vad JAG höll på med?! Jag sa som det var, att jag varnade mina bloggande vänner för att samarbeta med dem, att jag uppmanade de jag tidigare bett att gilla, att nu sluta gilla och att de inte höll sina avtal. De ville då se "var vi hade avtalat detta"! ????? Va??? Jag trodde han skämtade med mig, men jag sa vänligt till honom att jag inte kunde diskutera saken i telefon, då jag var på mitt arbete, men att jag naturligtvis kunde maila hela konversationen, IGEN! Sagt och gjort. Samtidigt sjönk deras gilla-markeringar hela tiden.... För några timmar sedan fick jag detta långa och oförskämda svar:
"Hej Sandra,
jag föredrar att hålla en vänlig ton även framöver.
Uatn att säga något negativt om din blogg så har vi haft sådana här samarbete med många bloggar under senaste året. Och det är ingen som varit i närheten av att ha så få tävlande som din kampanj hade. 18 st på 2 veckor är ett resultat som jag inte heller tror du är helt nöjd med? Du är också den första som inte varit nöjd med samarbetet.
Vi kan se att vi fått en och annan gilla-markering de första dagrna du hade igång din kampmanj men sedan dog det ut helt. Jag gjorde ett inlägg på facebook där jag hänvisade våra existerande kunder och facebook-gillare att dela vår sida på sin facebook sida för att vi ska få fler gillare. När vi kommit upp till 1000st vänner kommer vi ha en jättekampanj bland våra kunder. Efter detta inlägg fick vi snabbt ca 50st nya gillare på några få timmar. Vi hade en överenskommelse om att om du skulle ordna 75st nya gilla-markeringar till oss så skulle du få en SwingCar av oss. Detta har du inte gjort inte inte heller 50st. Ändå vile jag ge dig ett presentkort som tack för ett bra samarbete.
Nu har jag förstått att driver någon kampanj mot oss för att dina kollegor ska ta bort sina gilla-markeringar. Som du förstår så finns det inte längre så mycket att diskutera i och med detta.
Men dina läsare ska såklart inte ta skada av detta utan de får sin presentkort som utlovat."
jag föredrar att hålla en vänlig ton även framöver.
Uatn att säga något negativt om din blogg så har vi haft sådana här samarbete med många bloggar under senaste året. Och det är ingen som varit i närheten av att ha så få tävlande som din kampanj hade. 18 st på 2 veckor är ett resultat som jag inte heller tror du är helt nöjd med? Du är också den första som inte varit nöjd med samarbetet.
Vi kan se att vi fått en och annan gilla-markering de första dagrna du hade igång din kampmanj men sedan dog det ut helt. Jag gjorde ett inlägg på facebook där jag hänvisade våra existerande kunder och facebook-gillare att dela vår sida på sin facebook sida för att vi ska få fler gillare. När vi kommit upp till 1000st vänner kommer vi ha en jättekampanj bland våra kunder. Efter detta inlägg fick vi snabbt ca 50st nya gillare på några få timmar. Vi hade en överenskommelse om att om du skulle ordna 75st nya gilla-markeringar till oss så skulle du få en SwingCar av oss. Detta har du inte gjort inte inte heller 50st. Ändå vile jag ge dig ett presentkort som tack för ett bra samarbete.
Nu har jag förstått att driver någon kampanj mot oss för att dina kollegor ska ta bort sina gilla-markeringar. Som du förstår så finns det inte längre så mycket att diskutera i och med detta.
Men dina läsare ska såklart inte ta skada av detta utan de får sin presentkort som utlovat."
Jag trodde att jag skulle dö!!!! De ville alltså inte kännas vid att jag hade rätt, de påstod FORTFARANDE att JAG inte hållit min del av avtalet! Jag förstod nu att det inte skulle spela någon roll vad jag sa, skrev eller gjorde, de hade bestämt sig. Kanske de redan hade gjort det från början när de drog igång en "egen kampanj" mitt under min, som de sedan kunde skylla på? Kanske de aldrig hade tänkt att ge mig någon ersättning? Tydligen ville de att jag skulle vara tacksam för presentkortet..... Jag kunde ändå inte låta bli att ge dem ett sista svar......
"Det var inte min mening att verka otrevlig. Jag kan dock bevisa att
gilla-markeringarna är en föjld av mitt engagemang! Jag kan skicka en
lista på namn på de personer som jag genererade. Nu har dock några valt
att sluta gilla, till följd av ert oseriösa handlande. Men jag kan
bifoga dem med om ni vill."
Trodde inte att jag skulle höra från dem igen, men antagligen var de tvungna att få sista ordet....
"Återigen ber jag dig läsa mitt svar nedan. Vi ser ju statistiken vi får
från Facebook. De flesta gilla-markeringar kommer direkt efter vårt
inlägg.
Efter ditt utspel på vår facebook-sida och bland dina bloggvänner så vill jag inte mera diskutera detta.
Presentkort går ut till dina läsare under dagen."
Efter ditt utspel på vår facebook-sida och bland dina bloggvänner så vill jag inte mera diskutera detta.
Presentkort går ut till dina läsare under dagen."
Så, kontentan av mitt inlägg är:
Så, nu har jag skrivit av mig lite och förhoppningsvis förhindrat att någon annan råkar illa ut! Är mest ledsen för att inte barnen får vad de blivit lovade....
Fyyyy faaaan vilka nötter alltså! Det är DE som inte hållit sitt avtal! Går det inte att anmäla någonstans?
SvaraRaderaStyrkekram! Kommer du på lördag till Mammabloggdejten på lördag i GBG?
Min gissning är att de här två killarna som har Swingcar har hoppat på detta med Wigglecarten som var så populärt i höstas via Wigglecart.se/Minimango och kanske inte riktigt vet vad de sysslar med.
SvaraRaderaDeras bolag är ju dessutom registrerad för att syssla med något hela annat vad jag kan förstå...(Import av elektronik såsom LED-lampor, försäljning av datorer, digitaltv och tillbehör.)
De har inte förstått kraften hos oss bloggare iallafall...
Men gud så dåligt! Som du skriver ger vi bloggar mycket "gratis" reklam. Vad kostar det annonsering annars menar jag?
SvaraRaderaNä, är glad att jag inte haft något samarbete med dom och att jag inte gillat deras sida heller ;)
gud vad irriterad jag blir när jag läser detta! såhär får det verkligen inte gå till! snacka om oseriöst om något ju! vet ju hur mkt arbete du lade ner ändå på att många skulle gilla, allt för att dottern skulle få en swingcar!
SvaraRaderaVilka nötter det finns ju! synd att just du råkade ut för dom ju rara!
massa kramar till dig!
Hej
SvaraRaderaFy fasiken va surt.. Att mötas av ett "jag föredrar att hålla en vänlig ton även framöver", när man nästan kokar..!
Men det tog ett tag (+googling) innan jag fattade vad en swingcar var. Så idag lärde jag mig något nytt.. :)
Hoppas allt löser sig för dig..
//Hasse
åh jag blir så arg när jag läser det här! Skrev ett inlägg idag som handlade om just oseriösa företag :s Själv har jag ett pågående samarbete med väggdekor.se där vi i MARS kom överrens om att jag skulle lägga upp deras banner på min sida och dom skulle skicka mig en väggtext. Det kom aldrig någon och efter flera mejl så fick jag som svar "den är skickad". men den dök aldrig upp ändå. så jag mejlade igen och dom sa typ "ursäkta dröjsmålet, men nu ÄR den skickad". Lite konstigt - då kan den ju inte ha varit skickad första gången dom sa att den var det? men den dök inte upp efter det mejlet heller och har fortfarande inte gjort. det är snart juni... Man blir så less att vissa företag inte kan vara seriösa och förstå hur mycket energi vi bloggare lägger ner på att sprida reklam för dem. USCH.
SvaraRaderaFörresten är ju jag vinnaren av presentkortet här på din blogg från dem. jag fick det idag, men blev chockad över fraktpris & expeditionsavgift vilket resulterade i att fastän jag har en rabattkod på 250 kronor så kommer swingcaren kosta nästan det priset som den annonseras ut för att göra :s blev lite matt.... kan man kombinera presentkort? isf kan du får mitt som plåster på såren, då har du ju två och det borde nästan täcka till en swingcar..
kram
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Raderaförresten, självklart kommer jag ta bort min gilla-markering på facebook från deras sida..
SvaraRaderaFy fan rent ut sagt va förbannad jag blir!! Är detta samma förestag som hette wigglekart förut??
SvaraRaderaDu har helt rätt i allt, håller med DIG till fullo o står bakom dig!
Kramar
Tyckte jag läste någon annanstans att det var någon annan som också hade haft problem med dom.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaTar genast bort mitt gillande och sprider ditt inlägg !!
FYYY!
Men fy så trist! Vilket skitföretag. Tycker mest synd om ditt barn som inte fick sin bil. :-(
SvaraRaderavilka jävla idioter!! GAAHHAA!! gött att du orkade ta denna fighten... själv hade jag nog aldrig orkat!
SvaraRaderajag har inte gillat deras sida, men sprider gärna vidare! =)YOU GO GIRL!! ^^
kram
Skitföretag!!!!
SvaraRaderaHoppas de får äta "bajs"!!
Kram
Ingen rolig läsning detta
SvaraRadera