fredag 1 juni 2012

Svar från Swingcar!

Jag har nu fått ett mail från Swingcar som de ber mig att publicera, vilket jag självfallet gör! Jag välkomnar att de svarar på kritiken och den diskussion som uppstått! Läs mitt inlägg om upptakten till konflikten här!! Så här skriver de:

Hej, denna vecka har SwingCar.se fått motstå en del kritik, påhopp och smutskastning.
Kritik har vi inget emot att få, men när det däremot sprids direkta lögner och helt ogrundade påstående om oss kan jag inte låta bli att fösvara vårt företag.
Jag skriver detta till Sandra med förhoppning om att hon väljer att publicera detta i sin blogg. Det var ju i denna blogg som en besviken Sandra valde att uppmana alla att sprida hennes blogginlägg där hon publicerar delar av vår mailkonversasion.
Vi och Sandra har helt olika uppfattning om vårt avtal och om hur det antal "Gilla"-markeringar på facebook kommit till. Det är jättetråkigt att Sandra inte är nöjd med vårt samarbete.
Men det tråkigaste i historien är att timmarna efter blogginlägget fick vi flera inlägg på vår facebook-sida från männsikor som var arga på oss oss utan egentligen veta varför. De hade läst på någon blogg att de ska vara arga på oss för att någon som de inte känner ska ha blivit orättvist behandlad av oss.
Det skrevs så mycket strunt om oss så vi var tvungna att rensa alla inlägg den dagen och t.o.m. spärra en del användare. Vi kunde också läsa om kommentarer i blogginlägg som -"Jag har hört att någon mer har haft problem med detta företag." eller -"De har så höga fraktavgifter så man blir chockad och deras expeditionsavgifter är så höga så att även om man använder ett presentkort på 250 kr så blir summan ungefär lika stor som det utannonserade priset."
Vad vi vet har vi bara nöjda kunder och tidigare samarbetspartners. Vi har aldrig hört något annat.
En SwingCar med emballage väger nästan 5 kg och är ca 1 meter lång. Det är alltså väldigt stora tunga paket. Vi tar 139 kr i fraktavgift för detta vilket är betydligt mindre än vad det egentligen kostar att skicka ett sådant paket. Vi sponsrar alltså frakten för att den inte ska bli för hög. Men den kommentaren vänder vi till något positivt. Kanske ska man istället baka in frakten i priset så att kunden tydligare ser totalkostnaden innan man kommer till kassan? Tål att funderas på. Vad gäller expeditionsavgiften så vill jag bara informera om att vi har aldrig haft någon och kommer aldrig ha en sådan avgift. Det är rent nonsens.
Det är rätt fascinerande att en person medvetet eller omedvetet kan skada ett företag genom att skriva ett som kan tyckas oskyldigt inlägg i frustration på t.ex. en blogg. Nu tänker jag inte bara på denna historia utan generellt. Eftersom människor helt okritiskt ser allt som skrivs i bloggar och på forum som absoluta sanningar och tänker inte på att det oftast eller alltid finns två sidor av en historia. Det som skrivs behöver ju inte ens innehålla ett uns av sanning. Det som skrivs läses av av personer som sedan återberättar samm historia på sitt forum. Ofta lite lagom förvrängt och med lite ny smaskig påhittad information tillagt. Kanke borde man ibland vara lite källkritisk?
Nu är jag övertygad om att detta inte gjort någon skada på vårt företag men eftersom vi ända sedan starten för ett antal år sedan hela tiden sagt till varandra att det allra viktigaste är kundvård och att alla kunder ska vara nöjda. Nu handlar detta troligen inte om våra kunder som skrivit detta men det är ändå en stor nagel i ögat för oss att det dessa dagar pratats negativt om oss. Vi har under åren jobbat med många bloggare som anordnat olika tävlingar som vi sponsrat. Vi har bara fått postiv respons efter dessa och man hade kanske hoppats att någon av dessa klivit fram och intygat att vi är det seriösa och pålitliga företag vi själva säger oss att vara.
Det vi lärt oss av historien är att vi kommer vara väldigt noga och tydliga innan vi avtalar någon form av sponsring till tävlingar. Observera att vi inte stängt några dörrar för framtida samarbete med rätt bloggar.
Till sist vi jag tillägga att vi inte är samma företag som tidigare drivit Wigglekart.se som någon påstod i en av alla kommentarer. Vi säljer enbart SwingCar orginal och har inte jobbat med någon konkurrerande liknande produkt.

Vänliga Hälsningar

SwingCar.se

Som ni ser skriver de att jag är den första bloggare som varit missnöjd med samarbetet. Jag uppmanar nu de bloggare som kontaktat mig om sitt missnöje att höra av sig! Vill inte att någon ska tro att jag ensam varit missnöjd, men förstår att Swingcar trott det, då tidigare bloggare valt att avstå från att berätta om att de varit besvikna. Det är viktigt för alla parter att detta kommer fram!! Jag håller, som ni förstår inte alls med om vad Swingcar skriver. De hänvisar till exempel att "någon påstod" att Swingcar och Wigglekart är samma sak, i en kommentar. Hade man läst kommentaren  ordentligt kunde man klart och tydligt se att det inte var ett påstående utan en fråga!! Men Swingcar är väl kanske inte direkt kända för att läsa det skrivna ordet ordentligt! ;-) Det är fritt fram att lämna kommentarer på detta inlägg, vilket jag hoppas att ni gör! I och med detta anser jag diskussionen avslutad! Kommer inte att fortsätta skriva om detta! Jag har fått fram mitt budskap och min åsikt och Swingcar har fått en möjlighet att yttra sig! Swingcar är välkommen att kontakta mig om man vill diskutera saken ytterligare!



25 kommentarer:

  1. Vi uppskattar att du valde att publicera vårt svar. /SwingCar.se

    SvaraRadera
  2. Det företaget kommar ALDRIG att vara ett företag för mig iaf!!!

    Och företag som på det här viset går ut och återigen beskyller dig för att inte dela deras uppfattning... Buhu för dem då!!

    Ska de få någon tillit överhuvud taget så ska du ha din swingcar!!

    De har inte stått för sin del av avtalet så är det bara....

    BAJSFÖRETAG!!!!!

    SvaraRadera
  3. "ända sedan starten för ett antal år sedan hela tiden sagt till varandra att det allra viktigaste är kundvård och att alla kunder ska vara nöjda"

    - bra, ge då Sandra den swingcar hon är berättigad till! Hon är ju på sätt och vis "kund" eftersom ni hade ett samarbete!

    SvaraRadera
  4. Intressant att de bestämt att du och jag inte känner varandra Sandra och att jag är dum som bara läser något lösryckt någonstans och protesterar på deras FB-sida...
    För det är ju det de säger om dem som skrev på deras FB-sida och som de "tvingades" ta bort....

    Det verkar väldigt synd om dem som inte fattat att det är just så som de skriver som bloggnätverk fungerar. Allt sprids. Det är ju inga hemliga undergroundklubbar med 2-3 medlemmar det handlar om...utan Blogosfären!
    Men förhoppningsvis lär de sig nu hur man tänker efter först och står för det de avtalar.

    Jag reagerade också på att de påstår att ingen av dem som kommenterat detta "ärende" någonstans är deras kunder ("....Nu handlar detta troligen inte om våra kunder som skrivit detta...." )....Hmmm...har de hört talas om att alla som inte redan är kunde eventuellt kan komma att BLI kunder?

    Sandra, vad de än säger så tycker iallafall jag att vi är vänner haha

    SvaraRadera
  5. Jag är en av dom som blev avstängda och inte kunde kommentera med på SwingCars facebooksida och jag var aldrig elak eller odräglig utan bara frågvis. Hade dom svarat istället för att radera alla kommentarer så kanske dom hade räddat sig lite grann iallfall.

    Och sen komma och säga att "VI andra" som inte känner Sandra har sett ett blogginlägg (bara så där) , och även där vill jag upplysa SwingCar och andra att vi bloggare, dom flesta här, är VÄNNER med Sandra och vill självfallet inte att hon ska bli orättvist behandlad. Som jag skrev förut till Sandra: Man sätter sig inte på en bloggare, och det har SwingCar fått se sviter efter nu.

    Vi är inga random-folk utan vi är vänner som ställer upp för varandra , och vi ogillar orättvisor och folk som inte håller sina ord.

    SwingCar har inte räddat sitt skinn genom de här mailet, utan snarare tvärtom..

    Tack för mej!

    SvaraRadera
  6. Men seriöst? Vad är det för företag.
    Även om jag inte är en tidigare kund så lockar ju inte deras kommentarer till att jag ska bli det heller.

    Och även jag reagerade på feltolkningarna av kommentarerna. Det var ju inte bara på ett ställde dom hade läst fel...

    Jag hoppas verkligen dom inte behandlar framtida bloggsamarbeten på samma vis. Och jag förstår inte hur man kan förvänta sig att bloggare ska arbeta helt gratis! Du borde ha fått presentkortet oavsett och sen kunnat jobba ihop till swingcaren. Även om du nu då kanske inte hade supermånga som var med och tävlade så innebär inte det att du inte sprider deras reklam till betydligt många fler!

    Hoppas fler träder fram och berättar om sina erfarenheter!

    SvaraRadera
  7. Hm - ja vad ska man säga? Förfarande har varit otydlig och oproffsig och väldigt ogenomtänkt från början uppenbarligen. Sen hamnar Sandra (som faktiskt - tro det eller ej inte är nån okänd typ i en blogg) - i kläm pga av otydlighet från FÖRETAGET i fråga...

    I ett liknande läge - hur hanterar ni era kunder? Lika oproffsigt? Lika ogenomtänkt? Hur har ni genom denna situation och genom att ta bort kommentarer hanterat "blivande" kunder?

    Hur ser det ut när man googlar på Swingcar nu? Skulle jag som blivande kund våga köpa av er?

    Varför startar man företag utan någon som helst koll och känsla för marknadsföring och kundvård? Att utnyttja bloggare är "billig marknadsföring" om man gör som ni... men å andra sidan så blev det lite billigt alltihopa.

    Ni hänvisar till att ni genom ÅREN bl bla bla kundvård??? Vad jag kan se är er hemsida från 2012 - med hänvisning till ett HB utan andra produkter än denna - också från 2012?! Vilka år?

    Om det varit otydligt mellan er löser man kanske detta bäst genom att ha nöjda kunder som kan rekommendera vidare?!

    På den administrationssida som finns på ett företags Facebooksida kan man INTE se varifrån gillare kommer - varför ens detta förslag från er var konstigt och sedan har använts till er fördel. Man får heller inte ragga gillare längre på facebook så även där finns det en hel del att lära!

    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. P, du har en del frågor om vårt företag och du är jättevälkommen att ringa oss för mer info. Handelsbolaget har varit aktivt sedan 2009 och innan dess drevs företaget som enskild firma. Nya hemsidan är från 2012.

      Radera
  8. Ja jag kan inte annat än hålla med Martina, vi är oxå vänner Sandra!!

    Och företag som idiotförklarar människor de kommer jag ALDRIG att bli kund hos..

    För som Martina säger: Är man inte kund... kanske man kan bli??

    Men de broarna har de ju liksom bränt rätt rejält!!

    Och om inte Swingcar själva kan se det.... så undrar jag, varför har deras "gilla" markeringar NU försvunnit UNDER de gillare de hade sedan tidigare??

    NÖTTER!! Usch vad jag blir arg...

    Som jag sa: BAJSFÖRETAG!!!!

    SvaraRadera
  9. Oavsett om man är vänner eller ej så reagerar man ju om någon hamnar i kläm ;-)

    Att det var få tävlanden är väl endast ett tecken på att marknaden är "mättad" i och med att Wigglekart haft en lyckad kampanj INNAN swingcar kom... eller?

    Och nej - tro det eller ej - alla bloggare är inte hemma och tävlar hela dagarna - tävlingar är endast en del i en lyckad marknadsföring!

    SvaraRadera
  10. Hej Swingcar (utan namn) - tack för ert korta svar - känner inte att jag behöver svar på mina frågor - dem får gärna vara "öppna" utan svar och behöver ingen ingående diskussion med er om ert företag eller företagande. Lite roligt att det var det ENDA ni velat bemöta hittills - inga andra frågor - ingen annan kritik har bemötts?! ;-)

    Bloggtävlingar är långt ifrån ett nytt fenomen - utan har använts i många år nu - och det är ju heller inget obeprövat marknadsföringsknep, utan snarare ett led i en lyckad marknadsföringskampanj. Däremot kräver det en viss kunskap i marknadsföring för att använda sig av olika marknadsföringskanaler.

    P

    SvaraRadera
  11. Hej igen P, det är inte medvetet vi lämnar några frågor öppna. Vilken kritik saknar du bemötande på? Jag lovar att alla frågor kommer besvaras om så önskas. Men ska verkligen detaljer diskuteras om vår marknasföring diskuteras i denna blogg? Om så önskas fortsätter vi gärna med det men det kanske är lämpligare att du ringer eller mailar oss direkt? Det är ett intressant ämne och som man aldrig blir fullärd i. Dock har vi mycket erfarenhet i detta ämne efter att i många år drivit butiker på webben. Du är som sagt välkommen att höra av dig. /SwingCar.se

    SvaraRadera
  12. Hej igen Swingcar... Good for you - gläder mig att ni har så mycket kunskap i marknadsföring... även om den uppenbarligen tagit sig ett underligt uttryck i detta fall - "platt fall" - och att inte besvara och blockera folk från företagssidor på FB har jag inte varit med om tidigare... men det kanske också är ett led i er marknadsföring. Bara för att man har ett företag blir man inte automatiskt företagare - bara för att man kan datorer - innebär det inte att man automatiskt vet hur man ska använda marknadsföring på dem!

    Att tro att man kan mäta marknadsföring i antal gillare eller antal deltagare i en tävling rimmar illa med verkligheten. Markadsföringen nåt längre än vid ett tillfälle, en tävling, eller ett "gilla".

    Nya studier visar att varje "gilla" på en företagssida motsvarar ca 500 kronor i marknadsföringsvärde... räkna om det antal gillare som Sandra genererade... och vips var er investering först bra - eller hade kunnat bli bra - eftersom Sandra har fler läsare än som tävlade, många har redan vunnit Wigglecart sen tidigare överallt - men genom Sandra hade hon kunnat rekommendera den - visa för grannar osv osv... Räkna baklänges då hur många gillare ni förlorade x 500 kronor... + badwill på det!
    P

    SvaraRadera
  13. Jag var en av Sandras läsare som "gillade" Swingcars FB-sida men som inte tävlade och svaret till det är enkelt. Jag ville hjälpa Sandra såklart eftersom vi känner varandra men jag behöver ingen Swingcar eftersom mina barn är för stora (tonåringar) för en sådan. Men jag tog sedan bort min "gilla" status hos Swingcar när jag fick reda på att min hjälp inte hjälpte Sandra utan kanske till och med skälpte..../M-L

    SvaraRadera
  14. här har swingcar en till som gillade dem men inte längre gör det.. Jag gillade för att hjälpa till jag deltog inte i tävlingen då jag redan äger en Wigglecart.

    SvaraRadera
  15. Jag har ju bara följt på håll.. Jag anser att du borde haft en swingcart då dom från början uttryckte sig korkat och om den sedan hade en egen tävling på FB får dom skyla sig själva då du som företag på FB INTE kan spåra var i från källaren kommer som du tex kan på en hemsida, eller blogg där du ser direkta länkar osv. Det dom antagligen menade var ju antal tävlingsdeltagare, men var klumpa. Det lättaste hade ju som företag varit oj vi var lite klumpa, du får din swingcar så får vi tänka på detta till nästa gång. Och dom hade fått 2-3 positiva inlägg av dig i stället för allt negativt som gått runt nu. Alla kan göra fel, men varför inte bara stå för sitt misstag och lära? "lär om, lär rätt.

    SvaraRadera
  16. Helt seriöst, hur jävla låg nivå kan ni sjunka till? Började inte allt detta med en att Sandra inte fick en leksak? Sorgligt att både Sandra och företaget orkar hålla på här. Kliv ur sandlådan, släpp ämnet och gå vidare! Ni är båda missnöjda, det kommer inget bra ur detta hur mycket ni än håller på. Det finns fler kunder och fler företag att köpa leksaker av!! Skärp er........

    SvaraRadera
  17. Jag tycker såhär; hade Swingcar varit rädda och måna om sina kunder så hade de gett Sandra en swingcar när hon proklamerade sitt missnöje och SEDAN besultat att skriva bättre och tydligare avtal innan de ingår i samarbeten med andra bloggar? Kostnaden för att ge en Swingcar till Sandra kan på inget sätt uppväga kostnaderna för all den arbetsinsats denna diskussion fått. Dessutom så får det en negativ törn på varumärket! Det som skrivs på internet stannar där för alltid och om man googlar på Swingcar så kommer denna diskussionen alltid komma fram. Jag tänker inte lägga mig i vem som har rätt - men rent marknadsföringsmässigt är det idioti att stånga sig blodig offentligt över en sådan här "liten" sak som hade varit lätt att lösa privat?

    SvaraRadera
  18. Hej tjejen! Jag tycker att det är så tråkigt det som har hänt dig! Du vet att du kan kräva det som ni kom överens om via t.ex. kronofogden.

    Jag tänkte i allafall ta och blogga om detta imorgon. Länkar dig då. Hoppas att de tär ok?

    SvaraRadera
  19. Jag känner med dig Sandra. Bra att du tog fajten. Har en bekant som har haft lite att göra med en av herrarna bakom swingcar och rådet jag fick var att hålla ett stort avstånd till de verksamheter han är delaktig i. Detaljer tänker jag inte gå in på här.

    Om man nu vill köpa en SwingCar så finns ju minimango.se som enligt alla bilder säljer bilar som är identiska med swingcars, fast de kallar sina wigglekart. Är det månne bara namnet på kartongen som skiljer? Minimango är billigare också. Och nej, jag har inget med varken minimango eller swingcar att göra. Tycker bara inte om att folk utnyttjas.

    /K

    SvaraRadera
  20. Herregud, detta är så tramsigt så man inte vet vad man ska tro. Är det lönt att lägga ner så mkt energi på en sån här skitsak. Det verkar ju vara ett seriöst företag och Sandras blogg är ju inte någon stor blogg direkt, så förstår att det inte fick det gensvar dom kanske brukar få. Det är så löjligt att blir så engagerad över en sån petitess, de andra två fick ju sitt presentkort, det var ju toppen! Kan tycka det var det viktigaste. Att Sandra inte fick spelar kanske mindre roll. "Gratis är gott"?
    Men det är ju på gränsen på pinsamt, å Sandras vägnar.

    SvaraRadera
  21. Till anonym 3/6 12:14

    Vad baserar du din kommentar "Det verkar ju vara ett seriöst företag" på? Vad är det du ser hos swingcar som utstrålar denna seriositet utöver det vanliga??

    Om Sandras blog är stor eller lite känns irrelevant i sammanhanget, det är väl överenskommelsen mellan parterna som är det väsentliga och relevanta?

    Du tycker att det är löjligt att bli engagerad men du engagerar dig själv. Lite komiskt.

    /K

    SvaraRadera
  22. Det är dålig reklam för företaget. Dessutom väljer företagets anställda att skriva långa svar via mail: Hur lång tid tar det? Tid är också pengar.
    Den 14 maj hade företaget 300 gillare på facebook, nu har dom 268.
    l0l

    SvaraRadera
  23. Pia, Stockholm4 juni 2012 kl. 15:11

    Tycker också det här är en lite löljig debatt. Och det måste ju vara helt omöjligt för företaget Swingcar att att försöka försvara sig i ett sådant här forum. Jag tycker nästan de är modiga som ens försöker. Det här läses ju i princip bara av bloggerskor som helst av allt bara vill hänga ut dem och vad de än säger så kommer det vändas mot dem.
    Men det mest patetiska jag sett på länge är att deras konkurrent gett sih in här och ska utnyttja tillfället. Det är hur tydligt som helst att signaturen "K" representerar minimango. Så himla lågt!!
    Det här skulle stannat mellan Sandra och Swingcar. Jag är säker på att de hade rätt ut det om inte alla skulle lägga sig i.

    SvaraRadera
  24. Pia,

    Jag har, som jag skrev tidigare, inget med varken swingcar eller minimango att göra. Jag ställde en fråga, något retorisk, om de kanske säljer samma produkt med under olika namn eftersom alla bilder är identiska.

    Roligt att du tror att allt hade varit utrett om detta inte hamnat som ett inlägg i en blogg. Hela detta blogginlägget är väl skrivet just därför för att Swingcar och sandra inte kunde lösa det själva? Är inte det hela grunden i problematiken?

    Nåväl, nu lämnar jag det här och hoppas att du pia(swingcar?) får en trevlig sommar.

    SvaraRadera