måndag 4 juli 2016

Bloggresa till Djursland i Danmark del 4 - Ree Park Safari!

Höjdpunkten på resan var definitivt Ree Park Safari! Vi kom fram runt 16:00 på onsdagseftermiddagen och möttes av våra guider Sara och Anna-Lucia. Vi lastade våra väskor på vagnar och följde guiderna genom parken till våra tält där vi skulle tillbringa natten. Tälten stod på altaner ovan mark med underbar utsikt över savannen där giraffer, noshörningar och antiloper betade.

Vi välkomnades med vin, läsk och tilltugg och njöt av det vackra vädret och utsikten över savannen.

En timme senare hämtades vi av våra guider för en privat visning i parken. Det var underbart att strosa omkring så nära djuren och det fina vädret gjorde ju inte saken sämre. Fanny, som sedan hon var 4 år gammal har sagt att hon ska bli djurvårdare, älskade varje minut och gick hela tiden tillsammans med guiderna och ställde massor av frågor!

Med sig hade guiderna en hink. I den skulle vi lägga bajs som vi hittade på marken. Varför vi skulle samla bajs fick vi veta senare...

Efter vår promenad genom parken var det dags att hoppa upp i jeepar. Dessa tog oss in på savannen och vi kom bl.a. riktigt nära både noshörningar och giraffer. Glädjen hos Fanny var underbar att se!

Våra tält sett från savannen

Innan det var dags för mat, fick vi veta vad vi skulle göra med bajset vi samlat. Det skulle kastas till lejonen! Tydligen rullade de sig i det och lukten av andra djurs bajs gör dem aktiva. Alla som ville fick såklart kasta.

Därefter var det riktigt gott att sätta sig att äta. Vi hade förbokat från en meny vad vi ville äta och allt stod framdukat. Vi grillade själva vår mat och det smakade fantastiskt, miljön gick verkligen inte heller att klaga på!

Men kvällen var inte slut! Runt 20:30 kom våra guider återigen och hämtade oss. Vi fick börja med att mata mungor med döda fåglar, råttor och möss. Barnen plockade helt orädda upp de döda djuren ur hinken och kastade dem till mungorna.

Sedan väntade ytterligare en överraskning. Vi fick komma in till noshörningen och girafferna och mata dem! Har du någonsin matat och klappat en noshörning!? Det var verkligen något jag aldrig någonsin trodde att jag skulle få uppleva! Så häftigt!

Vi fick även kika in till den stora lejonhanen och tigrarna innan det var dags att krypa ner i våra sovsäckar för natten. Det var verkligen en speciell känsla att sova ovanför djuren på savannen som betade alldeles under oss, och höra vargarna yla på avstånd.

Morgonen därpå väcktes vi klockan 07:00 med kaffe, te och varm choklad. En halvtimme senare var vi färdigpackade och redo för en sista upplevelse innan frukost. Vi gick för att se vargarna och björnarna som vi inte hunnit kvällen innan. Även till björnarna kastade vi bajs, av samma anledning som till lejonen.

Därefter gick vi in och Anna-Lucia plockade fram en boaorm! Inte mitt favoritdjur direkt, men Fanny ville såklart hålla den. Visste ni förresten att boaormen en gång i tiden har haft ben?

Vi avslutade vårt alldeles fantastiska besök på Ree Park med en härlig frukostbuffé och tog farväl av Sara och Anna-Lucia, ni är helt underbara! Vem som helst kan uppleva det vi gjorde i Ree Park! Boka Safari Lodge-paketet och få en upplevelse du aldrig kommer glömma!

Både jag och Fanny har fått uppleva saker vi aldrig vågat drömma om på den här resan och vi vill rikta ett enormt stort tack till VisitDenmark och VisitDjursland för en alldeles magisk upplevelse!