fredag 13 juni 2014

Skallerup Seaside Resort del 1 - Första dagen!

Förväntansfulla barn stod käpprakt upp i sina sängar i morse! En härlig minisemester till Skallerup Seaside Resort i Danmark väntade! Familjen reser som Stena Line Storytellers!
Resan över havet med Stena Danica till Fredrikshamn gick bra, solen strålade, men det blåste lite grann. Vi hade lyckats boka bord till brunch vid 10:30, så vi utforskade båten lite först. Vi hann med att både gå Nicke Nyfikens tipspromenad, en tur till shoppingbutiken och pingis och minigolf i Stena Danica´s stora lekrum. Nova var grym på minigolf! Med sin lite speciella teknik gjorde hon faktiskt hole in one flera gånger! :-)

Efter alla aktiviteter skulle det bli riktigt gott med brunch! Precis när vi tagit vår mat säger Fanny att hon mår illa. Det var första gången hon känt av sjösjuka. Jag tog med mig henne ut på däck för lite friskt luft och då kände hon sig bättre ganska snart. Jag hade ju inte hunnit få i mig någon mat, så när H hade ätit färdigt bytte vi och jag gick ner till Nova. H tog med sig några pannkakor till Fanny som hon åt. Ca en timme senare mådde hon som vanligt igen och då var det dags att gå ner till bildäck.
En timmes bilfärd senare var vi framme i Skallerup. Nova somnade i bilen, ganska trött efter all anspänning och förväntan. Vädret var mycket sämre här än i Sverige, det var mulet, blåste rejält och var bara ca 16 grader. Jag checkade in och vi fick ett kuvert med information och nyckeln till vår stuga. Innan vi åkte till stugan passade vi på att handla lite i den supermarket som finns på området, frukt, flingor, yoghurt, mjölk och lite annat smått och gott. Här fanns allt man behövde!
Väl i stugan, som var fantastiskt fin med jacuzzi och utsikt över havet, åt vi mellanmål och gjorde oss lite hemmastadda. Detta är första gången barnen delar rum!

Sedan promenerade vi tillbaka till huvudbyggnaden. Nu sken solen och värmen kom fort! Vi gick direkt till det stora leklandet som barnen totalt förälskade sig i! De hade så otroligt roligt tillsammans! Fanny tog Nova i handen och såg till henne hela tiden. Vi kunde vackert luta oss tillbaka i en soffa och hålla koll på dem på avstånd.

Efter någon timme avbröt vi leken för middag i restaurang Brasseriet. Barnen åt kyckling med pommes frites och jag och H åt oxfilé! Har man semester så har man!
När barnen fått lite mat i magen var de väldigt sugna på att leka i leklandet igen. En snabb sväng fick det bli, för vi ville gå ut i den fantastiska sommarkvällen.
På vägen till stugan gick barnen en otroligt fin och påkostad djungelstig som båda blev väldigt förtjusta i. Bredvid låg också en väldigt fin lekplats med olika gungor, studsmattor, en stor fotbollsplan och tennisplan.

Men nu när vädret hade blivit så underbart, lockade stranden! Vi tog en kvällspromenad dit och barnen kastade genast av sig sandalerna och sprang barfota i sanden!

Klockan hade dock hunnit bli ganska mycket och det var snart dags att ge sig tillbaka till stugan. Ingen av barnen kunde dock sova.... Nova hade ju sovit nästan en timme i bilen och var riktigt piggelin, men Fanny var jättetrött och gick självmant och lade sig, men kunde såklart inte sova när Nova var vaken..... Man kan ju missa något! ;-) Till slut somnade de i alla fall runt 22:00.
I morgon väntar nya äventyr med besök på djurgård och såklart badlandet här på Skallerup Seaside Resort!