torsdag 25 juli 2013

Stockholmsresa 2013 del 1 - Scandic Hasselbacken!

I söndags var det dags för årets semestertripp. Tåget till Stockholm väntade. Vi hade packat ner lite målar- och pysselböcker till barnen att roa sig med och Fanny hade sin musikspelare. Humöret var på topp och barnen var förväntansfulla.
I höjd med Södertälje började Fanny oroligt skruva på sig. Jag frågade flera gånger hur hon mådde eftersom hon har tendens till åksjuka. Men hon påstod att hon var ok. Tre minuter från Stockholms central kräktes hon, innan någon hann reagera! Det blev väldigt stressigt att hinna torka upp, ta hand om barnen och lugna dem, innan vi skulle gå av. Men det gick bra. Dock glömde H sin jacka med polisleg i tumultet, men en snäll tågvärd hade hittat den och ringde.
Vi promenerade en kort bit till Sergels Torg och tog där spårvagnen till Djurgården och Scandic Hasselbacken där vi skulle bo.


Jag hade hört talas om Alla Glada-paketet som är Scandics nya koncept. För 598:- ingår:
  • Middagsbuffé för 2 vuxna (salladsbuffé, minst 2 varmrätter och efterrätt samt läsk eller 1 glas vin/öl)
  • Jamie Olivers middagsbuffé för barn ink. fri dryck
  • Glassbuffé
  • Välkomstpresent till barnen
  • Sigge-badge
  • Barnaktiviteter med vår igelkott Sigge varje morgon, eftermiddag och kväll.
Hmmmm.... Barnen såg jättemycket fram emot alla roliga aktiviteter med Sigge, men den delen skulle visa sig vara ren falsk marknadsföring!
I receptionen fanns ett schema med tider och aktiviteter som ingick de olika dagarna. På söndagen när vi checkade in stod det "Sigges skattjakt! Karta delas ut mellan 17:00-18:00 och skattjakt 18:30-19:00".
Perfekt, tänkte vi! Eftersom vi checkade in strax efter 15:00, tänkte vi ändå inte göra något speciellt den dagen.

Nova busar på rummet och tror att ingen ser henne! :-)

Efter att ha installerat oss på rummet, gick vi ner till receptionen vid 17:40-tiden i hopp om att få träffa Sigge. Vi frågade i receptionen var aktiviteten skulle äga rum, men de visste ingenting, utan hänvisade till restaurangen. De visade sig att Sigge ALDRIG var med på eftermiddags- och kvällsaktiviteterna, utan då skulle en lekvärd vara på plats. Vi fick själva jaga tag i denna lekvärd, som väldigt förvirrad skulle kolla vad han kunde göra! Skattkartorna var tydligen slut, så han fick hitta på något provisoriskt. Kunde vi tänka oss att äta under tiden? Så medan vi åt, ritade pojken en karta. Skatten var varsin godispåse, gömd i princip utanför dörren......

Barnen har hittat "skatten"!

Nåja, barnen var nöjda med sitt godis, och med löfte om att Sigge alltid kom till frukosten, lugnade de sig. Vi kollade på schemat i receptionen och där stod: "Sigges frukost, 07:30-08:00". Inga problem, tänkte vi. Vi har ju morgonpigga barn!
Måndag morgon var vi nere till frukosten vid 07:40. Fick vi träffa Sigge? Nej..... Receptionen visste som vanligt inget, utan hänvisade allt till restaurangen. Där fick vi leta för att hitta någon personal över huvud taget och fick till slut svaret "Vet inte, han brukar vara här vid 09:00". Suck.... Barnen började bli riktigt ledsna vid det här laget....
Vid 09:00 gick vi tillbaka till restaurangen. Fick vi träffa Sigge nu då?! NEJ! Den här gången sa personalen "Han kanske inte kommer alls idag, vi har ingen personal. Vi vet inte"! Nova började gråta och jag började bli riktigt arg! Receptionen hänvisade bara till restaurangen, men att jag skulle få prata med chefen på eftermiddagen.
Dagen spenderade vi på Junibacken och Skansen (mer om det i senare inlägg).
När vi kom tillbaka till hotellet stod det "Sigges kramkalas" på schemat, men Sigge fanns ju aldrig på plats på eftermiddagarna och kvällarna, och någon lekvärd syntes inte till!
Efter att ha pratat med hotellchefen, som lite lojt beklagade, garanterade hon att Sigge skulle finnas på plats klockan 09:00 till frukosten. Om restaurangen inte hade personal, fick de lösa det!
Gissa tre gånger om barnen fick träffa Sigge kl. 09:00??! Den här gången kan jag ju säga att vi inget sagt till barnen.... Av en slump stötte vi till slut på honom i receptionen, vid 10:00, när vi var på väg ut till Gröna Lund! Detta var alltså tisdag morgon! Han fanns på plats ca femton minuter för några kramar. Men han fanns ju där för alla barn såklart. Vad vi hade betalat extra för, det fattade aldrig jag!
När vi checkade ut fick vi 200:- rabatt, som kompensation..... Men vad fick barnen för kompensation?!

Lyckan var total när barnen ÄNTLIGEN fick träffa Sigge!

Dåligt Scandic Hasselbacken! Det handlar om barns förväntningar!
Falsk marknadsföring kallar jag Alla Glada-paketet! Känns som om det bara är ett sätt för att få familjer att välja deras restaurang! Om inte maskoten finns på plats på eftermiddagen och kvällen, ska det heller inte stå så på schemat, om det står vissa tider på schemat, håll dem och låt inte föräldrar jaga efter lekvärdar och personal! Och receptionen måste veta mer och inte bara skylla på/hänvisa till restaurangen!
Kan tilläggas att vi tidigare bott på Scandic, då i Halmstad, och där var väldigt nöjda! En av anledningarna till att vi faktiskt valde detta hotell, förutom läget, var just Sigge, som barnen träffat tidigare.



11 kommentarer:

  1. Vi fick ju prova på deras Alla Glada-paket på just Hasselbacken och var väldigt nöjda men jag vet att konceptet är helt nytt hos Scandic så dom är nog inte så "inkörda" i schemat. Men ni borde absolut ha blivit kompenserade mer än 200 kr, det lät alldeles för lite med tanke på att det var barn som blev lidande... och allt annat än glada.

    SvaraRadera
  2. Fruktansvääärt dåligt!
    Hade tänkt att boka Hasselbacken för en mysig övernattning med maken men avstår absolut det nu när jag läser detta. Väldigt illa av chefen också.

    hoppas att ni mailar huvudkontoret också! Ni skulle ha fått minst hela "Alla glada"-priset i kompensation plus något till barnen!

    SvaraRadera
  3. USCH så dåligt!!!
    De ska skämmas och ni ska helt klart ha en MKT bättre kompensation... ni borde få välja ett annat hotell som kedjan Scandic står för så att barnen får en fin upplevelse med deras maskot...
    Det hade iaf jag krävt!

    Skamligt av dem på hotellet att inte ens veta vad de erbjuder... Nej usch, blä och tvi!!

    De kommer INTE få besök av min familj!

    SvaraRadera
  4. Näää, vad dåligt! Hur var resten av "paketet"? Var det god mat i buffén och hur var barnens glassbuffé?

    //Carina

    SvaraRadera
  5. Nej vad trist. Tycker de kunde kompenserat er mera och se över sina rutiner. Man kan ju inte marknadsföra något som inte fungerar som det ska. Tycker du ska kontakta huvudkontoret faktiskt om detta för så där ska det ju inte gå till.

    SvaraRadera
  6. Nää ingen bra. Går bort helt!! Men vilket tålamod du har ;)

    SvaraRadera
  7. Trist!!! :( vann inte du en natt på hotell hos mig?? Vet du vad???!!!! Nu när jag loggade in på scandic rubinens iPad låg din bloggadress uppe ;) vart hör nyligen? Svara gärna på min blogg. Kram

    SvaraRadera
  8. Menade bara att nån hade läst din blogg här. Kram

    SvaraRadera
  9. Men guuu va dåligt! Träffade han inte vi heller på hotellet i Mölndal, å andra sidan kollade jag inte så noga när han var där, men Walther gick tipspromenad iaf och fick en pin och sen frågade han personalen om han fick en likadan pin till sin bonuskusin som heter Sigge... det fick han!

    Men när det står "reklam" för aktiviteter och ni dessutom fått betalat extra så förstår jag att du blev arg! Lägg de där 200kr på nåt skoj till barnen! Kram

    SvaraRadera