torsdag 18 maj 2017

Alberts Städservice, oseriösa, nonchalanta och oprofessionella!

Här kommer ett argt inlägg från en mycket besviken och ilsken kund!
Ville prova Alberts Städservice med hemstädning varannan vecka. Skönt med lite hjälp i vardagen. Dock är jag mycket besviken. Det hela började med ett första möte med en väldigt trevlig kontaktperson som gjorde ett hembesök där man gick igenom kundens behov och vad som ingår i grundstädningen. Hon berättade efter att ha sett vårt hem, hur lång tid det beräknades ta att städa huset och vad kostnaden skulle bli. Städmaterial står kunden för. Vi kom överens om vilken veckodag som huset skulle städas, fredagar, och även att det skulle ske på förmiddagen. Vid första tillfället skulle kontaktpersonen följa med städpersonalen och tillsammans med kunden gå igenom vad som skulle göras, nycklar skulle kvitteras etc. Första tillfället beräknas alltid lite längre, 6 timmar (3 timmar för 2 personer), därefter skulle städet ta 4 timmar (2 timmar för 2 personer). Tiden bestämdes till 07:30 första gången för att vi skulle hinna träffa dem innan jobb och skola.
Fredagen för första städtillfället kom och prick kl. 07:30 kom kontaktpersonen. Dock ingen personal... När klockan blev 08:00 hade fortfarande inte städpersonalen kommit, det var tydligen mycket trafik. Jag sa att jag var tvungen att gå och kontaktpersonen kvitterade ut nycklar och stannade för att ta emot personalen själv. Jag hade skadat mitt finger och arbetade inte den här dagen och kom tillbaka hem klockan 12:15, övertygad om att huset skulle vara färdigt. När jag kom hem satt en kvinna utanför vår häck och rökte. Dörren stod öppen och en mopp stod på verandan, så jag antog att hon var klar och väntade på att golvet skulle torka. Däremot undrade jag över tiden och det faktum att hon var ensam! Jag visste ju att de inte varit på plats klockan 08:00 och nu var klockan alltså 12:15 och bara en person var på plats! Fick inte detta att gå ihop... 4 timmar på 1 person? Avtalat var ju 2 personer på 3 timmar? Skulle jag behöva betala för 6 timmar när det bara var 4?? Kvinnan pratade inte ett ord varken svenska eller engelska, men hon plockade ihop sina saker och åkte. Upptäckte när hon åkt att det var mycket dåligt städat. Stora dammtussar och fläckar på golven, kakel ovan diskbänken i köket var inte avtorkat, inte heller diskbänken som var kladdig och golvlister var inte heller avtorkade, fläckiga speglar etc.
Jag tog foton av det jag tyckte var bristfälligt och ringde direkt till deras kundservice, de hade ju nöjd-kund-garanti. Via kundservice fick jag veta att jag skulle maila dem istället och bifoga bilderna. Detta gjorde jag och fick till svar att jo, det hade varit två personer på plats, men den ena hade åkt hem tidigare på grund av sjukdom och kvinnan hade fått färdigställa själv. De kunde komma ut på ett reklamationsstäd fredagen efter och åtgärda det vi inte varit nöjda med. De kunde komma på förmiddagen, den tid som vi hade kommit överens om skulle gälla fortlöpande, alltså mellan 08:30 och 13:00. Detta tyckte jag lät bra.
På onsdagen kom ett mail där man skrev att personalen som skulle utföra reklamationsstädet blivit sjuk och att man kunde komma kl. 14:30 på fredag eftermiddag istället. Detta passade inte och jag föreslog måndag förmiddag istället. Samtidigt var jag vid det här laget ganska irriterad och skrev att jag efter reklamationsstädet inte längre var intresserad av deras tjänster utan ville säga upp abonnemanget. Undrade också hur vi skulle få tillbaka våra nycklar. Fick en bekräftelse att måndag förmiddag funkade bra, men att nycklarna först "måste tas bort från deras system" innan jag kunde få tillbaka dem och att de sedan skulle skickas "inom kort".
Vid 18-tiden på fredag kväll kom ett nytt mail från Alberts Städservice där man skrev att man tyvärr inte kunde komma på måndag förmiddag heller, utan skulle dyka upp 14:30 på måndag eftermiddag. Oerhört fult att maila så sent en fredagskväll, det fanns med andra ord ingen möjlighet att svara utan att de skulle få mitt svar på måndagen och hade jag då avbokat hade man kunnat kräva ersättning för försen avbokning! Fick alltså ordna så att Fanny hade någon att gå hem till efter skolan eftersom hon inte ville vara ensam hemma när de skulle komma. På kvällen undrade jag vad de hade åtgärdat... Detta var i måndags.
Idag är det torsdag och jag har inte hört ett ord eller sett röken av mina nycklar. Ringde då idag igen till Kundservice för att höra vad det är som gäller. Fick då till svar att jag antingen fick komma till kontoret och hämta dem själv eller så skickade de dem med posten. Jag svarade att jag då förutsatte att de skickade mina nycklar rekommenderat, kände mig inte så pigg på att de skulle skicka hemnycklarna i ett kuvert med posten, med min adress på. Jo, det har aldrig hänt något, var svaret jag fick! Jag ifrågasatte detta, vad hade de för försäkringar som täckte om nycklarna försvann!? Det hade de inget svar på...
Vid det här laget var jag mer än lovligt arg och sa att jag skulle återkomma när jag pratat med min man om hur vi skulle göra, om vi skulle åka in till Göteborg och hämta nycklarna. Fick då svaret att jag inte kunde komma idag för nycklarna var inte där... What!!??? Var är mina nycklar då?! "De har vi inte fått tillbaka av personalen ännu..." Du menar alltså att er personal har mina hemnycklar, efter att jag har sagt upp avtalet med er? Ni har dessutom skrivit på en kvittens där det tydligt framgår att ni förvarar nycklar säkert! Ni vet ju inte ens vart de är!!
"Vi får kontakta personalen idag och så får de lämna in dem på kontoret imorgon..."

Dra era egna slutsatser, men min erfarenhet av Alberts Städservice är minst sagt
oseriösa, nonchalanta och oprofessionella. Skulle inte rekommendera dem till någon!
Fortsättning följer...

4 kommentarer:

  1. Oj, minst sagt oproffsigt!

    SvaraRadera


  2. Hej Sandra! Tack för att du uppmärksammade detta. Först och främst måste jag säga att det är otroligt tråkigt att du upplever oss på detta sättet. Vår målsättning är att alltid leverera en bra tjänst och bemöta våra kunder på ett professionellt sätt. Beklagar att vi inte levt upp till detta i ditt fall.
    Jag är åter på kontoret på måndag morgon då kommer jag ta tag i detta direkt och prata med den ansvariga personalen så vi kan reda ut vad som har hänt. Går det bra att jag ringer dig när jag pratat med ansvarig personal så vi tillsammans kan diskutera en lämplig kompensation? Återigen beklagar jag att vi inte levde upp till dina förväntningar men hoppas att vi kan komma fram till en bra lösning. Önskar dig en fin kväll! Jennifer /Ansvarig för Alberts Städservice sociala medier.

    SvaraRadera
  3. Jag arbetar själv som lokalvårdare, och det låter helt klart som att det finns stora brister i det hela. Hoppas du får en bra kompensation och en ordentlig ursäkt.

    När det kommer till att nycklarna inte fanns på kontoret, så är det dock vanligt ibland lokalvårdare att nycklar till kunder tas hem då det oftast blir enklare för personal att direkt åka ut till kund i stället för att åka in till kontor, hämta upp nycklar och därefter till kund. Så det kanske är förklaringen till att nycklarna inte fanns på plats, dock varierar det nog från bolag till bolag kring hur det dilemmat fungerar när det gäller försäkringar etc. men som kund ska man ju naturligtvis alltid känna sig trygg och säker. Det är ju A och O, eller borde vara det åtminstone ibland alla städföretag.

    Hur som helst hoppas det löser sig till det bästa!

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  4. Fy fasen va surt! Man betalar dyrt för typ Nada! Så oseriöst o sjukt. Hoppas det löser sig till de bättre och att ni hittar bättre firma. Hade ni bott häromkring hade jag rekommenderat NoLo städ. Inte testat själv! Men hört massa gott om dom. Och så känner vi ägaren.

    SvaraRadera